Odpowiedź na okólnik Łowczego Krajowego nr 4/2022 opublikowany 7 czerwca 2022 r. na stronie internetowej Polskiego Związku Łowieckiego
Niniejsze pismo stanowi odpowiedź na okólnik Łowczego Krajowego nr 4/2022. Nie mogłam bezkrytycznie podejść do tego pisma. W dniu 7 czerwca 2022 w Aktualnościach na głównej stronie internetowej Polskiego Związku Łowieckiego (#PZŁ) opublikowano okólnik Łowczego Krajowego nr 4/2022 z dnia 6 czerwca 2022 r., w którym odwołano
Ustalanie odszkodowania przy szacowaniu ostatecznym szkody w uprawach wymagających zaorania
W praktyce szacowania szkód pojawił się problem, czy w przypadku ustalania odszkodowania przy szacowaniu ostatecznym szkody w uprawach wymagających zaorania stosuje się pomniejszenia, o których mowa w § 3 ust. 19 rozporządzenia ministra środowiska z dnia 16 kwietnia 2019 r., w sprawie szczegółowych warunków szacowania szkód w uprawach
Sukcesja pozwoleń emisyjnych w przypadku połączenia spółek handlowych lub sukcesji uniwersalnej praw i obowiązków spółek handlowych
Analiza tej problematyki powinna zostać przeprowadzona w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, (Dz.U. z 2021 r., poz. 1973 z późn. zm., dalej skrót: p.o.ś.) oraz ustawy z dnia 15 września 2000 r., Kodeks spółek handlowych, (Dz.U. z 2020 r., poz. 1526 z późn. zm., dalej skrót:
Postępowanie w sprawie szacowania szkód łowieckich – tryb postępowania
Zasady szacowania szkód i wypłaty odszkodowań za szkody łowieckie reguluje Prawo łowieckie[1] oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy. Celem tego tekstu nie jest szczegółowe omówienie procedury szacowania ostatecznego, lecz zwrócenie uwagi na administracyjny tryb tego postępowania. Szacowanie szkód łowieckich przed dniem 1 kwietnia 2018 r. Przed wejściem
COVID-19 – Czy administracyjna kara pieniężna może być wymierzana przez sanepid “automatycznie”?
Zmiany w prawie, jakie zostały wprowadzone w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz innych chorób zakaźnych spowodowały swoisty „chaos”. Ani organy administracji publicznej, ani policja nie zostały wystarczająco przeszkolone w zakresie stosowania tych regulacji. W obliczu pandemii obserwuję procedury tych organów,
Przemysł wydobywczy zostanie zwolniony ze stosowania przepisów o składowaniu odpadów? Kilka uwag na temat wprowadzenia art. 154a do ustawy o odpadach
W projekcie ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw z dnia 13 października 2020 r., projektodawca założył wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/850 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającą dyrektywę 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów. Z punktu widzenia omawianego tematu, najistotniejsze
Odpad a produkt uboczny
W poprzednim poście Pojęcie “odpadów” jako element kluczowy z punktu widzenia reżimu prawnego sygnalizowałam, że definicja odpadu sformułowana w art. 3 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r., o odpadach (dalej: u.o.), nie zawsze pozwala jednoznacznie ustalić co jest odpadem. Uznanie, że dany przedmiot lub substancja jest
Gospodarka o obiegu zamkniętym
Idea gospodarki o obiegu zamkniętym, zwanej w skrócie GOZ, ma swoje źródło w koncepcji zrównoważonego rozwoju, która od konferencji z Rio w 1992 r. traktowana jest jako zasada prawa ochrony środowiska. W komunikacie Ku gospodarce o obiegu zamkniętym: program “zero odpadów dla Europy” wydanym 25 września 2014 r.,
Pojęcie “odpadów” jako element kluczowy z punktu widzenia reżimu prawnego
Przyjęcie określonego rozumienia poszczególnych zwrotów w prawie ma decydujące znaczenie przy określaniu takich kwestii, jak znalezienie właściwego aktu prawnego w danej sprawie, a co za tym idzie wyznaczeniu uprawnień oraz obowiązków podmiotów prawa, a także odpowiedzialności za niezgodne z tymi przepisami postępowanie. Ustalenie znaczenia
Konwersja odpowiedzialności karnej w odpowiedzialność administracyjną
Niektóre “zabiegi legislacyjne” ustawodawcy mogą budzić wątpliwości z punktu widzenia fundamentalnych zasad prawa. Jednym z nich jest zjawisko konwersji, które najpierw opisałam w rozprawie doktorskiej, a następnie stało się ono przedmiotem monografii, zatytułowanej “Konwersja odpowiedzialności karnej w administracyjną w prawie polskim”,